Alla inlägg under januari 2011

Av Marie - 31 januari 2011 12:48

Jag har äntligen börjat läsa lite smått igen. Det blir inte varje dag och inte så mycket men det blir i alla fall.

Funderar nästan på att skriva med månadens lästa böcker och sedda filmer i mina månadsrapporter.

 

Jag har precis börjat läsa Stephenie Meyer's The Host och den är faktiskt inte så dålig den heller. Jag har bara kommit några kapitel men jag vill hela tiden fortsätta läsa. Eftersom jag dessutom vet att det finns planer på att filma den så funderar jag under läsningen på hur det kommer att se ut i själva filmen och det gör att boken blir mer levande för mig.

 

 

Häromdagen började jag läsa lite i The Secret av Rhonda Byrne men jag var tvungen att sluta. Jag blir fruktansvärt frusterarad av den. Nog för att den förstås har en poäng i att man alltid bör tänka positivt och tänka på vad man vill ha och inte det man inte vill ha men inte f-n kommer universum att ge en det man vill ha bara för att man tänker det? Nej lägg ner! Det krävs mer än så och det är rent kränkande att ha en sådan elitisktisk bild av tankens kraft tycker jag. Flum är vad det är. Jag kommer inte att läsa hela boken. Jag vill inte bli provocerad av min läsning i nuläget. Jag vill slappna av och fångas av en berättelse.

 

Jag har lagt fram Sartres Äcklet också. Den står näst på tur. Lite existentialism är alltid intressant.

 

På onsdag är det nog dags för Öppna Förskolan och en bibliotekstur igen. Jag har några böcker att lämna och så ska jag låna hem Jillian Michales Fitness Ultimatum 2010 och se om det kan vara något.

Av Marie - 30 januari 2011 16:52

Av någon anledning har jag extremt ont i nacken idag vilket gör det väldigt jobbigt att sitta framför datorn så det blir inte så mycket bloggande den här helgen.

 

Igår fyllde Dan 33. Vi firade med en lugn dag hemma i soffan. Precis vad vi behövde.

 

Anton har börjat stå på alla fyra och guppa fram och tillbaka. Han är också väldigt bra på att åla sig baklänges! Han blir mer och mer rörlig för varje dag som går.

 

Imorgon blir det jobb igen. Hoppas verkligen att det onda gett med sig lite tills dess :(

Av Marie - 28 januari 2011 14:47

    

Av Marie - 27 januari 2011 12:14

Efter ett par dagars fram-och-tillbaka-tankar och den ena ursäkten att inte gå efter den andra så gick jag på Zumban på Folkets Hus igår. Ni som känner mig vet ju att jag är lite jobbig med sådant som innebär att man måste röra sig bland folk så ni kanske förstår vilket stort steg det var :P

 

Det är tack var Åsa (Nilsson) som det helt plötsligt blev så. Hon frågade på facebook när det blir Zumba i lilla Storfors och helt plötsligt fick vi veta att det faktiskt fanns :) Tack för den informationen! Onsdagar 18.00 Folkets Hus!!!

 

  

 

Så... hur gick det då?

Jo jag är ju van vid koreografi efter alla mina timmars dansande i min ensamhet framför teven så det var inte så krångligt även om det är en fortsättningskurs och det var inte heller så jobbigt att jag blev pinsamt svettig. Och det ser säkert inte ut som det gör i mitt huvud eftersom kroppen inte riktigt hänger med i alla svängar men...

 

Svårast är det att veta om man ska följa det instruktören säger eller göra spegelbild. På dvd'erna så kör jag ju alltid spegelvänt. Går de åt höger på skärmen så går jag åt höger även om de i själva verket går åt vänster. De flesta på Zumban gör tvärtom - går till höger när instruktören går till höger. Bara jag bestämmer mig för hur jag ska göra kommer det att gå bättre.

 

Åldern på deltagarna var väldigt blandad vilket såklart känns otroligt skönt såklart. Och alla gör ju på sitt sätt och efter sin egen förmåga vilket såklart också underlättar. Så länge man rör sig och har roligt. Men ibland kommer jag att tänka på vad dum jag måste se ut. Speciellt när alla ska gå runt i en cirkel för då syns jag ju fastän jag står längst bak vid väggen :P

 

Om jag känner mig lika modig nästa vecka ska jag helt klart gå igen :) Sååå roligt! Jag önskar att det fanns typ low impact aerobics här hemma också!

 

Ikväll blir det träning igen. Sofia kommer för veckans träningspass. Det blir antagligen Ea Sports Active men har inte riktigt bestämt än...

Av Marie - 26 januari 2011 13:21

Vårt helgbröd!

 

 

2,5 dl mjölk

25g flytande margarin

1/2 ägg

1/2 msk socker

1/2 tsk salt

420g vetemjöl special

6g torrjäst = 1/2 pkt

 

Låt bakmaskinen göra degen. (Ja ni vet väl vid det här laget att man börjar med vätskan och slutar med jästen)

Dela degen i 8 delar.

Platta ut till fyrkanter och rulla ihop på längden.

Lägg dem på plåt med skarven neråt.

Gör ett snitt på toppen på längden med en vass kniv.

In i ugnen 225 grader i ca 10 minuter och voilà.

Supergoda baguetter!

 

Vill man så kan man pensla bröden med resten av ägget och strö över vallmofrön eller sesamfrön eller vad man nu tycker om. Det blir supergott!

Av Marie - 25 januari 2011 12:04

Har fått Dan att lova att han ska ta med en plastsäck med kläder och slänga i en Myrorna-container när han åker till jobbet någon dag så nu kan jag rensa lite igen. Är så trött på allt som bara ligger och dräller.

 

  

 

Och här är frågorna jag ska ställa till mig själv när jag tvekar om något plagg.

 

Är plagget helt? (Är det inte det är det bara att tvärslänga)

Är plagget fräscht? (Kom igen! Hur häftigt är det med en tio år gammal, urtvättat och unken t-shirt som bara ligger i lådan ifall att den skulle komma till användning?eller på grund av att den var passande en gång i tiden. Nostalgin sitter i minnen och inte i fysiska ting.)

Har det blivit använt det senaste året?

Passar det storleksmässigt? (i mitt fall är det här lite av en dum fråga eftersom det mesta inte gör det men... kommer det att passa är en bättre fråga.)

Tycker du att det är fint? Rätt färg? Rätt modell? Rätt material? (Är alla svar NEJ = SLÄNG/SKÄNK!)

Matchar det andra plagg i garderoben? (Annars kommer det aldrig att komma till användning ändå!)

 

Om alltför många av svaren är NEJ kanske det är dags att slänga eller skänka bort plagget, eller?

 

Vad spelar det för roll om jag har 10 sommarkjolar i konstiga färger när jag bara använder två eller tre av dem? Hur ska jag få användning för typ 35 linnen i konstiga modeller och färger? Kommer de där träningsbyxorna med hård linning som bara är obekväma att komma till användning? Varför har jag sparat byxor som har hål i sömmarna?

 

I själva verket krävs det inte så mycket kläder för att man ska klara sig när man ändå inte kan ha på sig så mycket samtidigt. Ju färre plagg jag har nu desto mer kan jag köpa sedan när jag blir nöjdare med min storlek ju :)

Av Marie - 25 januari 2011 06:11

Med hjärtat i halsen tittade jag på när Anton åt sin första majskrok i helgen. Jag är glad att han inte satte den i halsen. Jag var väääldigt nervös. Anton däremot, tyckte att det var vääääldigt roligt :)


  

  


  

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards