Alla inlägg under november 2011

Av Marie - 29 november 2011 21:15

... i min värld är att skriva en låt som jag själv blir riktigt nöjd med och det har jag gjort idag tillsammans med Ia :) Den kommer att bli ännu bättre efter lite pysslande i datorn. Sedan ni... ska vi vara lite modiga och pitcha den!!!


För övrigt så har jag lite ögonont så jag orkar inte skriva så mycket.


Imorgon släpps Sofias singel, på fredag kommer den på spotify. Den är riktigt, riktigt bra så lyssna på den. Återkommer med länk när den kommit upp såklart.


Av Marie - 26 november 2011 08:57

Efter jobbet igår gjorde jag ett baktest. Jag är inte speciellt bra på att baka bulliknande saker så jag hade inte så höga förväntningar på det men använde mig av de kunskaper jag samlat på mig under alla mina misslyckande och tro det eller ej men nu har jag hittat ett superbt recept på lussekatter. De blev alldeles fluffiga och mjuka och inte alls torra som de brukar. Som vanligt kunde de ha varit i ugnen någon minut kortare men jag är nöjd ändå.


Urpsrungsreceptet finns på min favoritreceptsida www.recepten.se/recept/lussekatter.html men här skriver jag upp precis vad jag använde till min variant :) 


Lussekatter


40-60st beroende på storlek


 

Degen:

50g färsk jäst för söta degar (den röda)

1,5 dl flytande margarin med smak av smör

5 dl mellanmjölk

1 burk kesella, 10 %

1 ägg

1 g (2 pkt) saffran

0,5 tsk salt

2 dl socker

17 dl (935g)  vetemjöl special


Pensling och garnering:

1 vispat ägg

russin


* Värm margarin och mjölk så att det blir fingervarmt (det ska inte kännas när du stoppar ner fingret i vätskan)

* Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av degvätskan

* Häll i resten av vätskan, kesella, ägg, socker, salt och saffran

* Arbeta in mjölet med hjälp av degkrokarna på elvispen (eller bakmaskinen eller händerna)

* Täck med en handduk och låt jäsa 30min

* Ta upp degen på mjölat bord och knåda den.

* Dela degen i 4-6 delar och baka ut 10 lussekatter av varje del (gör du 4 delar blir det stora lussekatter och 6 delar så blir det små). Rulla ut dem och forma till lussekatter som sedan läggs på en bakpappersklädd plåt. Tryck ner russin (hårt). Låt jäsa under duk 20-30 min

* Grädda i 8 minuter i 225grader


KLART!


Jag gjorde 30 stora och 16 små lussekatter av min deg. 





Av Marie - 24 november 2011 18:57

Alltså... jag sitter och lyssnar på lite svenska dansband... har ju tänkt att testskriva lite på svenska men ärligt så vet jag inte riktigt om jag kommer att klara av det. Jag böjer mig inte för utmaningen men jag tvivlar på att jag kommer att kunna utveckla mitt svenska låtskrivande när jag ryser och mår fysiskt illa av texterna. Även om jag är en textlyssnare så har jag inte riktigt insett exakt hur illa det är och hur dåligt det kan få mig att må. 


Shit vad det är dåligt!!! Klarar bara av några få låtar - sedan får jag pausa och lyssna på något annat emellan för att inte bli totalt förstörd. Värst just nu är nog dansband över lag och Per Gessle... men det verkar ju gå hem ändå. Nej nu mår jag lite illa igen!


Men men... jag tänker testa. Men det får bli lite light-texter för jag kan inte skriva vad som helst :P 



Av Marie - 23 november 2011 21:05

Ja jag vet att jag är för gammal för serien. Jag vet att den egentligen kanske inte är den bäst skrivna eller spelade serien. Jag vet allt det där ni tycker om att jag slösar tid på att titta på den men... JAG KAN INTE LÅTA BLI! Alltså... Damon Salvatore - Ian Somerhalder... Alltså... 


Har precis kollat på andra avsnittet av tredje säsongen. Det snurrar lite i huvudet :P hoppas hinna med ett till avsnitt imorgon! 


 

Av Marie - 21 november 2011 19:17

Jag har väl tipsat om det förut va? www.boktipset.se En alldeles superb sida om man gillar att läsa. Man kan betygsätta böcker, skapa listor, hitta tips om böcker som skulle passa baserat på de betyg man satt på andra böcker. 


Surfade runt lite på sidan idag och reserverade ett par böcker på biblioteket för att få till några lässtunder i mörkret. En himla massa tjejigt och tantsnuskigt skulle man väl kunna säga. Bland annat de här står på tur: 



 

Av Marie - 21 november 2011 17:32

Idag fyller lillebror 26 år... ojojoj!


Hoppas att du har en bra dag bror!


 

Av Marie - 18 november 2011 08:00

Ni vet väl att Sofia och storasyster Emma har en blogg där ni kan följa henne och se vad hon pysslar med? Vi vet nu bland annat att hennes första singel "Killing Me" släpps över hela världen om två veckor och att hon kommer att få spela in en musikvideo till låten :D


Det kommer att bli alldeles skitbra :D 


Ska bli riktigt kul att få träffa henne och höra mer roliga historier från hennes tid i True Talent faktiskt :D


Vill ni läsa bloggen kan ni trycka här.



Av Marie - 17 november 2011 19:10

Alltså... jag är som vanligt lite golvad av hela upplevelsen. Att se alla fyra filmerna tillsammans med fler tokiga fans är helt fantastiskt. Folk skrattar åt saker som är roliga på riktigt, de förstår vad som händer och varför karaktärerna gör som de gör och är liksom med hela tiden. Underbart kul!!! Förutom två irriterande tjejer som satt och pratade nästan konstant så var resten av de som var där ett bra sällskap. Tack Karlstad!!


Startade med Twilight, sedan blev det quiz och wrap, fortsatte med New Moon varefter det blev utlottning av quizvinst, sedan Eclipse och Edward says och så äntligen Breaking Dawn: Part 1.


Det är lite läskigt att titta på en film som man har väntat på i ett och ett halvt år. Speciellt när man som mig har lusläst boken den är baserad på ett antal gånger och man har en viss bild av hur saker och ting ska vara och varför. 


Självklart har de tagit bort en del grejer som jag och många andra fans kanske skulle velat ha med men det har också lagts till en hel del väldigt passande grejer. Dessutom finns det delar (eller åtminstone en scen) som inte alls är bra men den bortser jag ifrån.


Jag kan inte avslöja mer nu för jag och mina andra Twilight-vänner ska på filmen igen på lördag. Efter det kan det dock hända att jag kommer att ta upp lite mer om vad jag tycker om Breaking Dawn; Part 1 :) vad skulle de ha tagit med? vad är dåligt? vad är bäst och vilka... ja lite sådant.


Men mest tycker jag att den var alldeles, alldeles underbar!!!


Lite ledsen att jag glömde att köpa popcorn och dricka med Breaking Dawn-motiv. Attans!!!


 

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards