Alla inlägg under december 2013

Av Marie - 24 december 2013 05:04

Emelie somnade runt midnatt och vaknade till för en timme sedan. Hon somnade om men det gjorde inte jag så det här kommer att bli en trött dag. Det känns lite som om jag får uppleva julen ännu mer från andra sidan i år, som mamma, på gott och ont.


Nu är det bara att vänta på att Anton ska vakna så att han kan få öppna sin julklapp!

Av Marie - 23 december 2013 08:00


Till och med jag som inte är någon snöälskare vill ha snö över jul. Var ääääär du? Anton och jag vill göra snögubbar, snölyktor och åka bob!!!  

Av Marie - 22 december 2013 15:00



 


Pepparkakorna är gjorde på köpt pepparkaksdeg. Funkade alldeles utmärkt. Anton gjorde pepparkaksmaskar som ni ser på bilden längst ner till höger :D


För övrigt är det:


Fudge - smält och blanda ihop 300g choklad, 75g smör och 400g kondenserad mjölk. Häll i form. Låt stelna. Dela i bitar. Supergod!!!

Saltlakrits-fudge - hittar tyvärr inte vart jag tog receptet men gott blev det

Mariannetryffel - men hällde dem i ischokladformar och skippade att doppa dem i den vita chokladen

Kola - som var väldigt god men som aldrig stelnade tyvärr - trots stektermometer

Chokladgodis med russin och mandel som helt enkelt är smält choklad blandad med hackad mandel och russin :) 



Nästa år måste jag prova att göra skumtomtefudge också. Hoppas att Anton snart ska bli lite intresserad av att hjälpa till med mer än pepparkaksbaket :) 


Till nästa år önskar jag mig dessutom:

en fyrkantig form med måtten 20x30cm så att jag kan göra fyrkantiga godisbitar som får rätt höjd och en mortel så att jag kan krossa godiset som ska smältas


  

Av Marie - 22 december 2013 07:42

Fjärde advent och jag är uppe innan de andra och steker ägg och värmer lusebullar (konstig blandning jag vet). Emelie skulle sova nära, nära mig så jag fick ligga på sidan hela natten och nu under småtimmarna kom Anton in och eftersom vi inte hittade hans kudde i mörkret fick han min och då var det helt omöjligt att fortsätta sova. Det fick bli en morgondusch, inslagning av tre julklappar och lite köksfix istället. Känns otroligt konstigt att vara ensam uppe - och skönt!


Det fjärde ljuset är inte tänt än :P Jag gillar min adventsljusstake för det märks inte på samma sätt att det blir ojämnt när man har värmeljus   


 



Av Marie - 15 december 2013 22:33

Jo jag tänkte... eftersom jag har tänkt att komma igång ordentligt nästa år så funderar jag på att recensera en träningsdvd per vecka för att få tummen ur. 


Jag kommer att utgå från mig själv och göra en mall med olika delar och betygsätta dvd'n utifrån hur den är att följa, hur den känns att göra och hur det känns efteråt. Riktigt roligt! 


Så se fram emot 52 recensioner under nästa år :D med lite tur kanske ni kan hitta någonting att testa själva också. 


Några av de som kommer att recenseras är: 


           

Av Marie - 15 december 2013 22:22

Det fick bli en till liten beställning idag när det var så förmånligt att handla :D Anton behövde kalsonger och Emelie råkade det kanske komma med lite grejer till också :P


Till Emelie:



Till Anton:


Av Marie - 12 december 2013 08:00














 Nu är det ju egentligen en vecka sedan men Emelie har ju hunnit bli hela 8 månader. Jag minns den gränsen så väl från när Anton var liten. Kommer ihåg precis i vilket ögonblick jag verkligen kände att jag kommunicerade med honom. Vi satt i soffan då - han på mina knän :) Det har varit annorlunda med Emelie - kanske på grund av amningen? eller så är det för att hon är nummer två.


Hur som helst säger kontrollen att hon nu väger 9000 gram och är 71,9 lång. Vi använder numera mestadels storlek 80 för hon är helt omöjligt när man ska klä på och av henne. Ålar sig som en mask och blir förbannad!


Hon har tagit sig fram på alla fyra i snart en månad och häromdagen började hon ställa sig upp mot möbler. De senaste dagarna har hon börjat förflyta fötterna när hon står upp. Som ni förstår har vi en bebis som slår sig lite mer nu om man säger så. Senast alldeles nyss nös hon så att hon slog näsan i lilla tv-bänken stackaren.


Det känns som hon är mycket vildare än vad Anton var. Han var ganska behändig länge men så var han lite senare med att krypa och ställa sig. Han satt innan han kunde krypa medan Emelie gör tvärtom. Mysigt när de små börjar utforska världen ordentligt - även om det blir mycket spring också. Hon är, precis som storebror, lite svår att få att somna på kvällen så det blir inte många stunder utan vakna barn här och det tär. Tur att man vet att småbarnstiden inte varar för evigt!


Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna men det blir lätt så när man inte riktigt är lika snabb som de små ;P



   

Av Marie - 11 december 2013 17:11

Idag följde jag och Emelie med Dan till Kristinehamn när bilen skulle servas. Det var en både bra och dålig resa! 


Det bra:

- vi kom utanför byn en stund vilket inte är ofta om man ser till resten av världen. Kanske händer en eller två gånger i månaden för mig just nu. Alldeles för lite.

- Emelie fick se annat än vårt hus

- det blev en utelunch vilket heller aldrig händer

- jag fick chansen att titta lite i affärer och köpte några små grejer på Lindex :D


 


Det mindre bra:

- det kostade mer att fixa bilen än det skulle, inte så bra med tanke på att vi inte är så rika nu när jag inte får några pengar alls och Dan är föräldraledig

- jag fick världens migränanfall och kunde varken tänka eller någonting annat på en lång stund



Så Emelie har numera tre par byxor med stjärnor och åtminstone en rosa mössa :P Anton gillade sina nya kalsonger så mycket att han vill byta efter varje pottbesök... Bra betyg?


Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards