Alla inlägg under februari 2013

Av Marie - 26 februari 2013 08:25

Fem veckor kvar till BF, så om två veckor kan bebis anses färdigbakad och får för min del gärna komma ut :P har ingen större lust att gå över tiden igen.


Besök hos BM visade att bebis ligger åt fel håll, med rumpan neråt istället för huvudet.Inte bra. I och med att jag är omföderska har bebis chans att vända rätt sätt fortfarande men det är ändå lite läskigt att börja fundera på kejsarsnitt och vändningsförsök när jag precis varit på Viktoriasamtal och äntligen benat ut lite av oron inför förlossningen. Typiskt va?


Det är jobbigare att ha huvudet i lungorna kan jag lova. Kan knappt sitta när den är vaken därinne.


För övrigt så ser det ut som att det eventuellt kan bli ett TUL om ca två veckor vilket jag velat ha hela tiden.


Idag tror jag att jag ska packa väskan så gott det går så att det är klart. Behöver göra det för den mentala förberedelsen i och med all min panik. 


Anton fick en Percy igår (från Thomas & Vännerna) så imorse när han vaknade sa han: "Morron pappa, morron mamma, morron Percy". Hihihi!


I förrgår hade vi finbesök av Elly vilket resulterade i bullbak och vaniljhorn och igår var lillebror här och då blev det kladdkaka. Som tur är får vi inget besök idag så då kanske vi kan leka lite nyttigare :P Jag vill ha fleeeer vaniljhorn. Min favoritkaka!


 

Av Marie - 12 februari 2013 18:11

Nu så har Anton fått kuddfodral med Bilar som han ska ha och mysa med i sitt rum :)


   

Av Marie - 12 februari 2013 17:57

Efter några inspirerande hemmasydda babynests i bebisgruppen på facebook var jag ju såklart tvungen att sy ett eget babynest :) 


 


Tyget är köpt online hos www.tyg.se. Jag har fuskat på en del ställen men det syns inte på håll. Råkade dessutom klippa ett hål på ett dumt ställe men det räddade jag med en tyglapp. Jag följde denna tutorial i grunden men eftersom jag inte hade några knappar så sydde jag ihop min i botten så det är bara att hoppas att det inte blir för skitigt för då får jag sprätta upp, tvätta och sy ihop igen.   


Det material som jag använde var:

1m tyg (bredd 140cm)

2m snedslå/kantband (20mm brett)

2,5 bomullssnöre

2st Ikea Gosa Slån-kuddar som vadd i kanterna

en bit skumgummi ca 30*60 cm (köpte hobbyskum som är 3cm tjockt på Jysk men man kan lika gärna köpa den billigaste spjälsängsmadrassen på Ikea eller liknande)


Förutom det så är inte mina mått exakt likadana men jag blev faktiskt ovanligt nöjd med min insats. Dan blev väldigt förvånad när han fick se den eftersom han inte riktigt tror på min syförmåga efter x antal snedsydda gardiner (jag kommer inte att sy fler gardiner nej).


Det trista är ju att jag får så attans ont av att sy så nu har jag ställt undan symaskinen för den här gången men först var jag tvungen att sy en vimpel till barnvagnen också :) Riktigt fin blev den. Man får pimpa det man kan när man återanvänder den gamla, inte så vackra, barnvagnen.


 


Anton testade nestet i liggdelen men han var liiite för stor.


 

Av Marie - 6 februari 2013 14:39

Jag hatar min dator. Den hoppar och grejar så att den raderar stora stycken text när jag skriver. Allt jag nyss skrev försvann.


Nöjer mig därför med en bild på bebisens kläder som ska täcka första perioden utanför magen.


 

Av Marie - 3 februari 2013 09:15

Jag väntar in tyg för att försöka mig på att sy ett babynest men eftersom det inte kommit än var jag tvungen att komma på något litet projekt att syssla med under tiden och letade lite mönster igår vilket resulterade i en liten babymössa/hjälmmössa :) Den blev verkligen supersöt. Dan tror att denär för liten men jag har mätt och den tänjer sig rätt mycket så den ska bli alldeles lagom till en nyfödd - men vi får väl se :)


Mönstret hittar ni här


 


Nu sitter jag och tittar på tyg för att eventuellt sy en wrapper. Allting är Aprilbebis-gruppens fel. Vi har en riktigt syguru där som visar sina fina alster så att jag inte kan låta bli att greja :P Dumma Moa :) 


Häromdagen sydde jag äntligen överdrag till hallbänken också. Det har jag tänkt att göra hur länge som helst. Blev riktigt bra!


 

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards