Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Graviditeten: 37:e veckan

Av Marie - 30 april 2010 08:39

Och idag har det alltså gått 36 fulla veckor och jag går in i den 37:e veckan... 27 dagar kvar... sjukt!!!!

 

Jag ser inte riktigt ut som jag ska men det tar jag tag i sen :)

 

 

---------------------------------------------------------------------

från www.familjeliv.se

 

Kroppen

Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

 

Barnet

Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

 

 

Ja, jag tror faktiskt att magen har sjunkit lite - inte mycket men lite. Det trycker absolut mer på blåsan nu. Ibland är det som att han bara ligger och studsar mot den för nöjes skull. Bråkbebis! Vi tror att han ligger rättvänd men får veta mer på måndag när jag ska till barnmorskan igen.

 

Min vikt vill jag inte veta av nu för jag har gått och blivit konstant hungrig igen - som jag var ett par veckor i mitten - kvittar nästan hur mycket jag äter så känns det som att jag aldrig blir mätt. Inte så roligt.

 

Det är tyngre nu - och det mesta är jobbigare. Speciellt när jag vet att det när som helst kan börja göra ont mitt i en rörelse när bebisen krockar med allehanda saker som bor därinne i kroppen.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Från www.blimamma.se


Bebisen
Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.


Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.

 

Du
Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.
Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.

Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.

Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.

Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC. Du kan läsa mer om praktiska råd inför förlossningen här.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Och nu kommer den enda magbilden som kommer att visas offentligt... jag har inte så långa armar så jag kan inte ta en bättre bild för jag tänker då inte be någon att ta ett kort på min mage... det är liksom inte riktigt jag.

    

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 18 februari 2014 08:51

Eftersom Bloggplatsen inte alls har de funktioner jag behöver ha för att enkelt kunna blogga så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag kommer att lägga över ett inlägg i taget så att jag får med det mesta men det kommer att ta tid. De nya in...

Av Marie - 4 februari 2014 18:57


Igår gick jag på föräldraledighet för Emelie igen på grund av lite ändringar som innebär att jag kommer att vara ensam med barnen under veckorna. Spännande och skrämmande!   Emelie gör ju lite som hon vill med sovtider och sådant så det blir lite...

Av Marie - 2 februari 2014 08:16

Igår firades Dan med lite fika med familjen. Eftersom jag var godis- och kakfri hela januari var suget stort så jag bakade mina favoritkakor och gjorde en rolig tårta. Länkar till recepten finns i texten        Oj, vilket suddig bild... men ni se...

Av Marie - 22 januari 2014 10:56

Eftersom jag och Emelie har så många kompisar runt om i landet som vi ju vill hälsa på skulle en sådan här passa perfekt för jag får svårt att få med city crossen när vi åker själva hon och jag! Ge mig!   ...

Av Marie - 22 januari 2014 10:42


Emelie och jag har till vår stora glädje fått tillfälle att vara ambassadör för och testa Babybjörns nya bärsele WE som släpps i februari.        Vi har nu haft den hemma i en vecka och har hunnit använda den några gånger.   Vi har inte haf...

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards