Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Marie - 7 maj 2010 10:23

Ja nu har jag då gått 37 fulla veckor och går idag in i den 38:e veckan... sjukt höga siffror tycker jag. I typ 17:e veckan så trodde jag att tiden aldrig skulle gå... och nu är det bara tre ynka veckor kvar till det beräknade datumet (och ja jag vet att det kan dröja längre än så men man går ju på det datum man har fått).



Urval från:

 

Från www.gravid.se
-------------------


Vid varje Mvc-besök görs de vanliga rutinkontrollerna av ditt blodvärde, blodtryck, barnets hjärtfrekvens, position och tillväxt. En del kvinnor upplever att de känner sig nedstämda mot slutet av graviditeten. Orsakerna kan vara en mängd olika saker: oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och längtan efter att graviditeten ska vara över. Försök att få tid för dig själv och tala med din barnmorska på MVC. Mot slutet av graviditeten undersöker barnmorskan hur barnet ligger. Många kvinnor upplever en surrande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ev. obehag när man sätter sig för snabbt på en hård stol.

 

Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre organ är färdigbildade.


Från www.blimamma.se
-------------------

Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt.

 

Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen.

 

Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!

 

------------------------------------------------ 

 

Visst är jag lite tröttare än vanligt och orkar inte riktigt med varken mig eller magen alltid. Försöker att inte tänka för mycket för då blir det bara ren kalabalik i huvudet.

 

Tänk att han egentligen är färdig därinne. Ibland är jag ganska säker på att han har sjunkit ner en del eftersom jag har lite annorlunda känningar i de nedre regionerna. Det sticker och det slår till och det gör ont och det är irriterande - minst sagt. Men han rör sig inte mindre... han är lika vild som han var förra veckan :)

 

Jag/vi har några små grejer till att ta hand om och fixa innan han får komma ut. Vi har inte packat färdigt väskan och så funderar jag på om jag måste sy om ett påslakan + örngott till nedre spjälsängen. Men sen kommer jag att tänka på att svärmor ska till Ullared igen 25/5 och då kan jag skicka med en ny lista och då kan ju hon få köpa lite sängkläder och kanske ett extra täcke så behöver jag inte oroa mig. Känns som en bra idé :) vet inte riktigt om jag orkar dra fram symaskinen och klippa och mäta och sånt just nu. Näää, det får nog vänta.


 

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards