Alla inlägg den 6 september 2010

Av Marie - 6 september 2010 14:28

Ja den 21 september åker jag och Sofia till Ullared. Bussen går från Karlskoga 06.00 och kostar bara 150kr. Det finns platser kvar hos www.charterbuss.se :)

 

Har redan börjat fundera på vad jag ska köpa. Prio är vinterkläder till Anton. Han behöver ju säkert någon typ av jacka och overall bland annat. Får väl se vad vi hittar. En åkpåse också kanske?

 

Sedan funderar jag på om det kanske är ett bra ställe att köpa julklappar på. Men då är det ju bra om man vet innan ungefär vilken typ av julklappar man ska köpa. Till Anton är det ju lätt... men resten då?

 

För den som vill veta mer om Gekås i Ullared så kolla Gekås Ullared-bloggen här.

 

Julklapp till bror är klar och syster har ju redan bestämt vad hon vill ha. Men resten då?


Av Marie - 6 september 2010 10:11

Som sagt... vi lämnade Anton hos sin farmor och farfar på morgonen och åkte sen till Filipstad för att gå lite på marken.

 

Vädret var bra för andra men inte för mig eftersom det kryllade av getingar. Som tur var (eller hur man nu ser det) samlades de mest på ställen där det såldes varma, sockriga saker (runt slushee-maskiner och där de brände mandlar och så... Med lite tur kunde jag förutse vart det skulle vara värst och ta den minst jobbiga vägen där. Nej, marken är inte lätt när man har panik i närheten av getingar men jag tyckte att jag var duktig ändå.

 

I slutändan kom vi hem med:

 

- Fem filmer (enbart komedier, de flesta av American Highschool-typ såklart

- Kolarem, päronnougat och dillskruvar - klassiker - men päronnougaten slängde vi för den var inte god alls :(

- En ljusstake av gubben som gör smidessaker (har köpt saker av honom fyra år i rad nu tror jag det är. Vi köpte den som bröllopspresent till oss själva :) Så fin!

  

 

- Tofflor, vantar, strumpor, bodies, fleecetröja och mössa till Anton såklart.

 

      

 

- Garn och stickor så att jag kan börja öva inför halsduken som jag lovat att sticka till syster.

 

En klart lyckad dag! Under eftermiddagen hann vi också äta bröllopsmiddag i form av kebab i bröd och så tittade vi på två av de inköpta filmerna :)

 

Bara två veckor kvar till Storforsmarken nu. Då blir det förfest hemma hos oss. Än så länge är vi inte så många men det ska bli kul ändå.

 

Om ni för övrigt har vägarna förbi på marken så kom och titta på våra smycken :) De finns ungefär mitt emot Konsum. Sofia kommer att finnas på plats. Jag vågar inte vara där så länge i taget i och med att det står en gubbe och säljer sylt bredvid. Sylt = getingar!!!

Av Marie - 6 september 2010 07:56

Hittade en lista på vad 3-månadersbebisar bör kunna på ett ungefär och Anton är mer eller mindre med på alla punkter än så länge :)


Information från www.barntotal.se om utvecklingen för 3-månaders-bebisar :) Kommenterar en del punkter med kursiv text i parantes.


Rörelser

  • Barnet kan lyfta huvud och bröst när det ligger på mage.
  • Kan hålla upp och stödja överkroppen med armarna när han eller hon ligger på mage. (inte på raka armar men på armbågarna.)
  • Barnet sträcker på benen och sparkar när det ligger på mage eller rygg. (Oh ja - det är bäst att man aktar sig för det går riktigt vilt till ibland.)
  • Sträcker ut benen när foten rör en plan yta.
  • Kan knyta och öppna händerna.
  • När barnet ligger på rygg slår det på föremål som hänger ovanför det.
  • Kan hålla och skaka leksaker. (Han håller gärna med båda händerna och stoppar in i munnen...)

Syn

  • Betraktar noggrant människors ansikten.
  • Blicken följer föremål som rör sig framför ansiktet. (De får gärna vara rosa eller röda... )
  • Känner igen en del föremål och personer på avstånd.
  • Börjar röra händer och armar med viss koordination.

Kommunikation

  • Ler till ljudet av bekanta röster.
  • Ger ifrån sig babblande ljud.
  • Börjar imitera vissa ljud.
  • Vänder huvudet i den riktning som ljud kommer ifrån.

Emotionellt, mentalt, socialt

  • Börjar utveckla ett socialt leende.
  • Barnet tycker om när du leker med det och det kan börja gråta om du slutar att leka.
  • Härmar rörelser och ansiktsuttryck.

---------------------------------------------


Vi har börjat läsa för honom. Böcker ur Alla barnens bokklubb eller vad den nu heter - ganska tunna böcker med stora bilder och lite text från Disney - och det är hur kul som helst. Han tittar verkligen på bilderna och lyssnar på oss. Det kommer vi att fortsätta med. Någon som vet om klubben finns fortfarande?

Presentation


Bloggen om mig!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag läser

Aprilmammor 2013

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards